söndag 2 april 2017

Du är mer än du anar.

Jag har precis köpt en ny bok som jag har börjat att läsa. Den heter "Du är mer än du anar" Och handlar "om konsten att bli vän med sin själ." Den är skriven av den utomordentligt duktiga och intressanta författaren Tommy Hellsten. Jag har bara kommit några sidor in i boken men känner redan nu att denna boken kommer att ge mig mycket. Jag känner att jag just nu när jag har det lite turbulent i mitt liv både känslomässigt och på jobbet verkligen behöver förstå just det som titeln i boken berättar, att jag är mer än jag anar. Självklart vet jag detta på ett intellektuellt plan och är nog inte så långt ifrån att även förstå det känslomässigt. Men jobbet med självkänsla och känslor som handlar om ett ständigt pågående arbete behöver alltid fyllas på med andras kloka och mindre kloka tankar för att jag själv ska kunna hitta mitt eget balanscentrum. En fullständig harmoni tror jag aldrig att jag kan hitta men i alla fall något som liknar det. Det jag dock behöver vara beredd på tror jag handlar om den enkla vetskapen som vi alla mer eller mindre vet om att livet går upp och ner både känslomässigt och hanteringsmässigt. Om jag jobbar med mig själv på ett positivt sätt så kommer jag att när livet går neråt kunna klara av hanteringen av det på ett bättre sätt än vad jag kanske hade gjort om jag inte medvetet jobbar med mig själv.

Tommy Hellsten skriver så här i förordet som är dedikerat till läsaren.
"Den västerländska livsstilen, dess uppfattningar och attityder, seder och vanor, kryper in under huden på oss och blir tillslut våra egna seder, uppfattningar och attityder. De blir självklarheter som inte kan ifrågasättas eftersom vi då skulle tvingas ifrågasätta hela vårt sätt att leva. Vi blir förblindade. Vi ser inte längre det som finns mitt framför ögonen på oss." 


Några av mina tankar som flyger genom huvudet på mig är att vi blir mer styrda av samhället än vad vi egentligen kanske är medvetna om. Jag kan förstå att vi har tagit till oss vissa sätt att hantera problem på eftersom vi har blivit tvingade att hitta lösningar på olika problem. Sedan har vi bara blivit kvar i dessa handlingsmönster eftersom vi tycker att det har fungerat bra för oss. Många gånger tror jag även att vi inte ens funderar över att ändra på det vi i samhället har haft som rutin i många år. Varför ändra på ett vinnande koncept? Det är här vi blir förblindade tror jag. Jag är även rädd för att vi människor tillslut inte kan ta egna beslut eftersom samhället har bestämt att vi ska göra på ett visst sätt. Jag har egentligen inga konkreta exempel här och nu utan grundar mina tankar på mina känslor. Jag tycker att det nästan är viktigare i många lägen att gå efter känslan istället för att gå efter något som någon annan säger att jag ska göra.
Dock förstår jag att det även finns regler och riktlinjer för att vi ska kunna improvisera kring våra rutiner och kunna leva nästan som vi vill. Men vi behöver alltid anpassa oss mer eller mindre.
Att vi har seder och bruk som vi tar till bland annat vid olika årstider, påsk, midsommar, jul med mera tror jag även kan vara en trygghet för oss. Men om vi behöver dessa "tryggheter" så tror jag att vi kan vara otrygga i oss själva då vi kanske har växt upp med en otrygghet kring oss själva. Det är här stärkandet av självkänslan blir så centralt i mitt liv. Kanske även du skulle må bra av att jobba med din självkänsla?
JA detta var lite tankar kring inledningen på Tommy Hellstens bok "Du är mer än du anar." Och jag tror verkligen att han har rätt när han säger att det är en konst att bli vän med sin själ. Jag kommer säkert återkomma med mer citat och tankar under tiden jag läser hans bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar