fredag 14 april 2017

Se livet för vad det är...

Jag vet inte om ni som läser här är pensionärer eller fortfarande arbetar. Jag fick en tanke idag att man inte ska behöva vänta med att "leva livet" förrän man går i pension. Jag tänker på hur många som egentligen gillar sitt jobb. Man kan ju tycka om det mer eller mindre, men jag tror att en hel del vantrivs på jobbet. Jag hoppas dock jag har fel. Men mycket beror på de chefer man har, om cheferna kan göra jobbet roligt och man själv även kan bidra så att arbetet mer blir en del av livet än en mellanlandning innan semestern. Då tror jag att både individen och samhället hade tjänat på det. Jag känner att jag har ett behov av att leva och förverkliga mig själv under hela mitt liv och inte bara i vissa delar av det. Och det är där mina tankar om jobbet kommer in. Jag måste få utrymme att utveckla mig själv i det arbete jag har, annars vet jag att jag inte mår bra. Jag behöver känna kraften i mig själv som kommer av min egen utveckling och tro på mig själv. Detta tror jag att jag får av min egen utveckling. Min egen utveckling är även viktig för dem som står mig nära. Precis lika viktig som deras utveckling är för mig. Tommy Hellsten skriver i boken "Du är mer än du anar" om hur man blir en människa i arbetslivet. Han skriver bland annat "Vid bedömningen av framgången för en viss verksamhet har pengar varit det enda kriteriet. Strategin har varit att försöka binda den anställde vid arbetsplatsen med pengar och andra materiella förmåner. Men åtskilliga undersökningar visar att välbefinnande inte kan skapas med enbart pengar. Tvärtom förefaller det som om välbefinnandet skulle minska i takt med ökad rikedom. Pengar räcker inte för att alstra lycka. En hög lön och optioner kan kännas bra ett ta, men med tiden blottas den underliggande tomheten."
Detta tror jag absolut han har rätt i. Jag tror att det är vi själva som har skapat ett oerhört egoistiskt sätt att tänka. Ett oerhört egoistiskt samhälle där det viktigaste för många är att vara störst, bäst och vackrast. Jag tror även att en hel del människor kanske inte erkänner detta och kanske inte vet om sin egen drivkraft. Men de flesta av oss människor har någon gång drömt om att lämna in den där perfekta lottokupongen så att man bara kan skita i det som får ens egen värld att gå runt och bara göra precis som man själv vill. När man är fången i tristessen på jobbet gör man för det mesta precis som någon annan vill och den andra det handlar om har ofta ett vinstintresse i det företaget eller situationen det handlar om.

Pengar är för många det som bevisar vilken framgångsrik människa man är. Och är man en människa som tjänar bra med pengar och kan köpa det man själv vill så tycker många att just den människan har lyckats med livet. Varför är det så här egentligen. Min erfarenhet är att jag själv även många gånger ibland flera gånger varje dag tänker att jag skulle vilja ro hem den där lottovinsten någon gång så att jag kan göra det jag vill. Men när jag går omkring och har drömmar om något som egentligen är helt osannolikt att jag skulle få vara med om så glömmer jag bort att leva i nuet. Leva livet här och nu. Jag fokuserar på fel saker helt enkelt. Jag behöver därför rannsaka mig själv och verkligen tänka efter hur jag egentligen skulle kunna få och vilja ha det med de resurser jag har nu, i just detta ögonblicket. Annars glömmer jag bort mig själv, vilket även betyder att jag glömmer bort det som står mig närmast. Självklart ska jag kunna drömma om att få in mer pengar på kontot. Pengar skapar trygghet till en viss del, men den andra delen av tryggheten får jag skapa på annat sätt helt själv med det förutsättningar jag har just nu. Annars tror jag att pengarna kan ta för stor plats i livet och då blir pengarna det som är det viktigaste för mig i livet just nu. Precis som Tommy Hellsten skriver så tror jag att det blir en stor känsla av tomhet som fyller mitt tomrum om jag förlitar mig på att pengarna ska bygga mitt liv. Och det vet jag att de inte kan göra, inte för någon summa i hela världen. Det viktigaste är att jag känner mig trygg i mig själv i vilken situation jag än befinner mig i rent känslomässigt. Låt ingen framgång gå dig åt huvudet, låt inga pengar eller tanken på att pengar är lika med framgång få förstöra dit liv. Försök leva livet här och nu istället. Tyvärr tror jag att många låter sitt liv styras av hur lite eller hur mycket pengar man själv eller någon annan har. Gräset är bara grönare på andra sidan för att jag inte har vattnat mitt eget gräs. Se livet för vad det är och inte för vad det kan vara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar