lördag 18 februari 2017

Kommunikation

Må bra tillsammans i din relation. 

I mitt jobb som behandlare för vuxna missbrukare märker jag väldigt ofta att dålig kommunikation i nära relationer är mycket förekommande. Att kommunicera på rätt sätt är ju något som jag tror varje människa vill. Att inte känna sig förstådd eller att inte känna att man når fram när man försöker kommunicera är något av det mest frustrerande man kan vara med om tror jag. Det är ungefär som att slå sitt eget huvud mot en vägg och fortsätta göra det fastän man märker att det gör både ont och inte ger något tillbaka.

Hur vill jag egentligen att en kommunikation ska vara? Jag vill i alla fall inte ha en envägs kommunikation. Det mår ingen bra av. Jag vill inte heller ha kaos i min kommunikation så att jag kanske drar mig för att ta upp saker med någon annan.
Jag brukar tänka på att jag måste vara aktiv i mitt lyssnande,när jag har en konversation med någon annan. Vad innebär detta egentligen? Att vara aktiv i sitt lyssnande tycker jag innebär att inte avbryta någon mitt i  vad den har att säga även om man inte håller med, utan att faktiskt försöka lyssna på vad den andra parten faktiskt säger. Sedan tycker jag även att man ska ha en ärlighet på ett korrekt sätt i det man vill få sagt. Om man inte är ärlig i sin konversation så kanske man lindar in det man vill ha sagt bara för att anpassa det efter vad och hur man tror den andre människan ska reagera. I konflikter förekommer det ibland en rädsla hos någon eller båda parter för vad den andra ska tycka och tänka. Men att linda in och anpassa det jag känner och tänker för att någon annan inte ska ta illa upp tror jag är vägen till katastrof. Du går då istället runt med saker inom dig ändå som du egentligen skulle ha behövt förmedla till den det gäller, även om du har  börjat öppna upp dig så säger du inte allt du behöver göra för din egen skull. Du gör verkligheten till något som den inte behöver vara för dig när du inte berättar hela sanningen,och det tycker jag är synd. Istället kan du känna att kommunikationen fortfarande är ofullständig.

Man behöver verkligen anstränga sig för att ha en bra kommunikation, oftast har man inte lärt sig hur en bra kommunikation kan gå till. Det jag tycker är oerhört viktigt är att faktiskt ha empati för hur den andra parten känner sig i till exempel en konflikt situation.En annan sak som jag tycker är viktig i en kommunikation är självhävdelse, vilket innebär att den som kommunicerar måste försöka att uttrycka sina egna känslor och inte bara till exempel få  ur sig "Du är en idiot" vilket inte är bra kommunikation, utan istället använda sig av något vi kan kalla "Jag känner" uttryck.Till exempel "Jag känner att du är både arg och ledsen och detta gör mig ledsen och sårad för det var inte min mening att såra dig, stämmer det att du känner dig arg och sårad? Kan du berätta mer om vad du känner?" Detta blir ett mycket mer positivt sätt att bemöta den andra parten och blir även ett avväpnande sätt att kommunicera. Det blir aldrig en bra kommunikation om man attackerar den andre parten genom att till exempel säga att "det är ditt fel att jag reagerar så här" för detta tror jag inte heller stämmer, det är aldrig bara en parts fel att man har dålig kommunikation, jag tror att det till största delen är lika mycket båda parters fel att det blir dålig kommunikation.
Att sedan även ha en accepterande attityd som även innehåller omtanke för den andra parten vilket i sin tur inger respekt för kommunikationen och de inblandade är även det viktigt . Alltså respekt för att någon annan kanske tycker och tänker annorlunda än vad du själv gör. Du behöver dock inte tycka att den andre parten har rätt, men att acceptera vad någon annan tycker är väldigt viktigt om man vill ha ett bra förhållande och en bra kommunikation.

Det tar tid att lära sig att kommunicera på rätt sätt, det är lite som att lära sig spela ett instrument. Vi kan alla trycka ner fem tangenter på pianot men att få det att låta vackert tar både tid och mycket övning. Likadant är det att lära sig att kommunicera på rätt sätt.

Detta var lite tankar och funderingar om kommunikation. Det dyker säkert upp fler inlägg om kommunikation i framtiden då jag tycker att det är ett oerhört intressant och viktigt ämne att prata om. Om ni som läser har andra funderingar och åsikter om hur man kan ha en bra kommunikation så skriv gärna en kommentar här under. Jag skulle vilja höra hur ni har det med kommunikationen runtomkring er.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar