tisdag 14 mars 2017

Självkänsla



Vad är självkänsla?
Självkänsla bygger på att känna sig själv och veta vilken uppfattning du har om dig själv och den du är. Alltså handlar det om självkännedom. Jag skulle dock även vilja kalla självkänsla även för jagkänsla vilket för mig innebär att det jag känner om mig själv är min självkänsla. Känner jag mig dålig på något så har  jag kanske dålig självkänsla/jagkänsla just i denna situationen. Jag kan också känna mig bra på något och då kan jag även kanske säga att jag har bra självkänsla/jagkänsla i den situationen. Dålig självkänsla kan kopplas till dåligt självförtroende i visa situationer där jag inte tror på mig själv. Bra självkänsla kan således kopplas till bra självförtroende i visa situationer där jag tror på mig själv.

Dålig självkänsla har dock en förmåga att ta över och dra ner mig till ett självömkande som jag inte mår bra av och som även kan ta över det som jag egentligen är bra på. Dålig självkänsla kan göra så att du bland annat uppfattas som otrygg i dig själv. Bra självkänsla har då motsatt effekt vilket innebär att om du har bra självkänsla i någon situation så både känner du och uppfattas förmodligen starkare och stabilare i dig själv och kan även kännas trygg i dig själv. Dock tror jag att bra självkänsla är något som man måste jobba med för att upprätthålla på en balanserad nivå. Dålig självkänsla kan kännas som en starkare känsla eftersom negativa känslor oftast har en förmåga att lägga sig över alla andra känslor som en sordin.

Masker och försvar
Vi använder oss av masker i livet i olika situationer. Detta gör vi för att vi behöver anpassa oss till de olika situationerna. Men om användandet av dessa masker går över till att bli en besatthet så blir maskerna ett försvar för att hantera dessa olika situationer och då är det väldigt lätt att glömma bort sig själv och vad man själv egentligen vill och står för. Det kan även vara så att jag inte har några tankar om vad jag vill i livet och har levt genom att vara någon annan som jag egentligen inte är, alltså genom att skapa ett sätt att vara som jag egentligen till viss eller hel del inte vill vara, men är ändå genom att vara mina försvar och mina masker. Detta sätt att hantera sig själv kan även vara något man gör omedvetet eftersom man har gjort på samma sätt under en längre tid. Jag tänkte nu gå igenom några av dessa masker och försvar som kan bli en besatthet för oss på ett negativt sätt.

Hjälparen
Hjälparen har väldigt svårt att sätta gränser. Säger inte till om han eller hon tycker att någon kommer för nära eller går över gränsen på något sätt. Det kan även vara så att jag inte vet eller känner av när någon kommer för nära eller går över min gräns. Man hjälper alltså andra på bekostnad av sig själv.
Som hjälpare kan man känna sig utnyttjad för att ingen frågar mig om jag behöver hjälp, jag kanske till och med drar mig för att be om hjälp. Jag kan känna mig missförstådd och börja tycka synd om mig själv istället för att sätta en gräns och kanske be om hjälp när jag behöver det istället för att tro att jag kan och ska klara av allting själv. När jag självömkar kan detta leda till att jag blir bitter vilket är en oerhört jobbig känsla, och svår att plocka upp sig själv ifrån. Och bitterhet kan i längden även leda till att man blir deprimerad.

Offret
En person som offrar sig för andra i nästan varje situation som uppstår suddar ut sig själv mer eller mindre. Har mycket svårt att be om hjälp och ska klara alla situationer själv. Detta är ett steg till från hjälparen. Hjälparen kanske kan se att den behöver hjälp själv men offret kanske har lite svårare att se detta. Dock finns det nog en hel del självömkan hos ett offer också, men det kan vara så att man inte förstår sig på vad man själv egentligen behöver när man är i en offerroll. Istället tar man på sig offerkofta efter offerkofta och offrar sig för andra istället för att ta hand om sig själv. Om det är någon därute som har sett en person med en offerkofta ha genuint roligt så är det i alla fall väldigt sällan det händer. En offerkofta är en mycket tung kofta att bära och blir det bara fler och fler så blir det tyngre och tyngre. Någon som ser sig själv som ett offer kan upplevas vara mycket svår och tung att ha i sin närhet.

Peoplepleaser
Peoplepleaser eller människo - behagare som vi kan översätta det till på svenska har väldigt svårt att gå in i konflikter eftersom man förmodligen aldrig vill göra någon arg, ledsen eller sårad. Om man någon gång skulle gå in i en konflikt så skulle man förmodligen ganska lätt känna sig kränkt av den andre. Men behålla känslan av kränkthet för sig själv eftersom man inte vill såra någon annan eller göra någon arg, vilket man kanske tror att man skulle om delade med sig av att man har blivit sårad av samma person. Detta kan leda till att man börjar ljuga för att man inte vill säga hela sanningen. Ljugande kan till slut bli en vana då man inte vågar gå in i konflikter utan ändrar på sanningen så att den andra personen ska kunna känna sig sedd, nöjd och kanske glad. Medans den som har förvanskat verkligheten kanske känner sig tvärtemot, ensam, oförstådd och deppig för att man själv inte blir förstådd.

Perfektionisten
Här har vi en människa som förmodligen aldrig blir riktigt nöjd. Man bygger sin självkänsla på att det man gör ska vara och är perfekt. Detta ledder till att man hela tiden har en tendens att jämföra sig med andra. Inte nog med att man ska vara bäst, man ska förmodligen även ha bäst saker. Att skapa ett "perfekt" yttre tror perfektionisten leder till att andra runtomkring tror att allt är bra även på insidan. Men förmodligen är det tvärtom om man hela tiden strävar efter att vara perfekt utåt så är det nog för att hålla tankar och känslor och annat som kan förstöra masken utåt. Förmodligen har man även väldigt svårt att hantera misstag eftersom en perfektionist förmodligen har som mål att aldrig göra misstag. Men som vi alla vet så gör vi alla misstag, det är bara hur vi hanterar dem som hjälper eller stjälper oss.  En perfektionist kan även gå omkring med en känsla av oro inom sig för att man aldrig är nöjd eller för att man inte ska verka vara utan problem och vara perfekt. Denna oro kan man även försöka dölja för sig själv genom att till exempel dricka alkohol eller ta droger, men det är kanske inget man visar någon annan bara för att man kan vara rädd för att andra kanske då kan skåda igenom det försvar som man har byggt upp runt sig själv. Försvar som man har byggt upp för att man har trott att man kan hålla det jobbiga borta då och verka fläckfri utåt.

Egoisten 
Vi har alla vår egen bild av en egoist, men för det mesta så tycker man att en egoist bara eller till stor del tänker på sig själv. En egoist kan ha väldigt svårt att stanna i relationer. Detta beror på att man i relationer behöver tänka på fler än sig själv, vilket egoister inte gör.  En egoist försöker alltid att sätta sig själv i centrum och ska alltid hänga med på/i saker som är inne och coola just för tillfället. Man söker hela tiden kickar och lever med risker för att förmodligen vara eller bli något i de kretsar som betyder mest just för tillfället. Man är oerhört manipulativ för att man ska och vill få precis som man själv vill. Man kanske inte berättar hela sanningen för de som man vill imponera på för om man skulle berätta hela sanningen så kanske man inte skulle vara så cool längre. Det kan även finnas en rädsla för att man inte ska vara någon i andras ögon, att man helt enkelt inte räcker till för att passa in i det coola gänget som man så gärna vill vara med i och imponera för.
En egoist kan ha många olika aktiviteter eller projekt på gång, projekt som man kanske inte avslutar fullt ut innan man sätter igång med ett annat som man tror kanske drar mer uppmärksamhet till sig.

Arbetsnarkomanen 
 En människa som lägger ner mer tid och tankar på jobb mer än vad hen lägger ner på sin familj, sin fritid eller något annat kan man kalla en arbetsnarkoman. Allt annat kommer i andra hand helt enkelt. En människa som inte har balans i sitt liv. Vågen väger jämt över på den sidan där arbetet finns. En arbetsnarkoman försöker bygga upp sin självkänsla på aktiviteter/jobb, vilket kan leda till att "man blir sitt jobb" då man inte kan hålla isär jobb och fritid. En människa som till slut inte kan skilja på arbete och fritid får svårt att koppla av och känner sig rastlös nästan jämt och kan till och med känna skuld över att ta det lugnt. Kanske du känner igen dig själv i att bli stressad när du till exempel sitter i soffan och tittar på tv eller läser en god bok. Eller kanske inte kan sitta still mer än 5 - 10 minuter innan rastlösheten kommer smygande igen. Att ha en arbetsnarkomans mask som försvar är ganska vanligt tror jag.Det som händer är att man förmodligen trycker undan känslor och tankar som man egentligen inte kan hantera, inte har lärt sig att hantera mer än på kanske två dysfunktionella sätt. Det ena är att jobba.Det andra kan vara att till exempel ta till droger eller dricka sprit. En arbetsnarkoman kan bära på en stor känsla av otillräcklighet tillsammans med stress. Otillräcklighet kan komma av att man känner att trots att man jobbar mellan 9 - 21 så räcker man inte till på jobbet, man ska dessutom räcka till i sin familj om man har en. Det kan vara en hel del tryck utifrån och man vill gärna räcka till men klarar förmodligen inte av det arbetsmässigt och känslomässigt. Vilket i sin tur kan leda till att man bygger upp ett dysfunktionellt sätt att leva och ta hand om sig själv på.


Stärka självkänslan.
Om man inte stärker sin självkänsla kan det gå utför ganska snabbt. Man kan trassla in sig i dessa försvar så mycket att det leder till att man går helt upp i dem och "blir sina försvar" . Man kan efter ett tag känna sig ganska tom inombords då man genom att inte vara sig själv och inte ta hand om sig själv på ett positivt sätt utplånar sig själv. Det kan vara så att man inte lyssnar på sig själv eller andra för att man känner ett starkt motstånd till att förändra sig själv och titta inåt i sig själv för att  det känns skrämmande att lära känna sig själv. Många gånger behöver man tyvärr komma ganska långt ner i sitt dåliga mående som låg självkänsla kan skapa för att förstå att man behöver hjälp med att ta sig upp ur svackan. Livet kan tappa mål och mening eftersom man under en lång tid förmodligen har jobbat bort från sina egna mål utan att tänka på det eller känna av det. Man kan till slut hamna i en depression som man inte klarar av att ta sig ur själv. Professionell hjälp som till exempel en terapeut av något slag kan vara lösningen för att börja jobba sig tillbaka till den man egentligen är och vill vara.

Hur kan du stärka din självkänsla?
För att kunna stärka din självkänsla måste du försöka att se dig själv utifrån eller få en stark insikt i dig själv om hur du hanterar dig själv. Du måste börja se dina egna självutplånande beteenden helt enkelt. Du måste tänka efter vilka gränser du har och vilka behov du har i livet. Du kan ju till exempel ha ett behov av att vara nära din familj som du under en längre tid upplever har kommit längre ifrån dig av orsaker som du själv inte har kunnat se eller veta något om. Du måste försöka acceptera dig som du är. Låg självkänsla kommer oftast ifrån tankar, känslor och funderingar som har uppstått i olika situationer som du har varit med om och som du då också har skapat ett känslomässigt förhållande till. Ett känslomässigt förhållande som du förmodligen inte kan hantera utan istället  måste försvara dig mot genom att gå in i konstiga och självutplånade beteenden som du tror är bra för dig. 
Det är oftast inte lätt att acceptera hela sig själv eller alla sidor hos dig själv. Men genom att förstå att du har ett behov av att ändra på dig för att må bättre och att faktiskt skrida till handling och börja ändra ditt beteendemönster så kommer du förmodligen till slut att också kunna acceptera mycket av det du inte har kunnat förlika dig med innan. Det gäller att du även lever ärligt mot dig själv och dina närmaste. Men kom ihåg att det är svårt att vara ärlig mot de runtomkring dig om du inte är ärlig mot dig själv.
Försök att se dig själv och ditt sätt att hantera dig själv utifrån och sedan försöka ändra på det som du själv tycker att du bör ändra på. Men kom ihåg att säger människor som står dig nära att du har svans så är det nog dags att titta efter och göra något åt det om du inte vill ha kvar svansen. Jag tror de flesta håller med mig om att det är lättare att se andras brister än sina egna. Men glöm inte att det är ditt eget ansvar att ta hand om dig själv och det känslor som du går omkring med.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar